تبلیغات
وبلاگ تخصصی گردشگری - در هتلداری همدان تجربه‌ بر تخصص رجحان دارد
 
وبلاگ تخصصی گردشگری
جهان کتابی است که تنها با سفر می توان خواند، مادستان را ، با ما ورق بزنید
درباره وبلاگ


وبلاگ شرکت خدمات گردشگری نیکان مهر مادستان

مدیر وبلاگ : نیکان مهرمادستان
نظرسنجی
نظر شما در رابطه با وبلاگ چیست؟







در هتلداری همدان تجربه‌ بر تخصص رجحان دارد

نویسنده : بهنام افتخاریان


مقاله چاپ شده بهنام افتخاریان در روزنامه همدان پیام در تاریخ1390-11-23

همدان‌پیام: هر سال با فرا رسیدن ماه‌های پایانی سال و نزدیك شدن به ایام نوروز تب گردشگری داغ‌تر می‌شود. فعالان گردشگری نیز برای كسب درآمد و ارائه خدمات مطلوب به گردشگران اقدام به برنامه‌ریزی‌های متعدد می‌كنند.
به همین بهانه حتی اقدام به برگزاری نشست‌ها و جلساتی می‌نمایند و معمولاً پس از اتخاذ تصمیمات از سوی مسئولان مرتبط، برنامه‌ها یكی پس از دیگری به اجرا درمی‌آیند.
زیر مجموعه‌های بخش گردشگری مانند دفاتر خدمات مسافرتی شلوغ‌ترین روزهای كاری خود را تجربه می‌كنند، مدیران تور و راهنمایان گردشگری هم ركود كاری زمستان را پشت سر می‌گذرانند و برای روزهای شلوغ نوروز آماده می‌شوند. هتل‌ها در این میان از جمله تأسیسات اقامتی هستند كه بیش از پیش در تكاپوی تغییر و تحول قرار می‌گیرند و پس از روزهای كم مسافر زمستان به استقبال ایام پیك‌كاری خود می‌روند، اما به واقع هدف از این همه فعالیت چیست؟ واضح است كه اگر هدفی غیر از جلب رضایت مسافر در این میان مورد توجه گیرد راهی به خطا طی كرده‌ایم. با شروع تعطیلات، یكی از مهمترین عواملی كه می‌تواند مسافر را در سفر راضی نگاه دارد، خدماتی است كه از سوی تأسیسات اقامتی مانند هتل‌ها و هتل‌آپارتمان‌ها به مسافران ارائه می‌شود. مسافری كه در هتل اقامت دارد بنا به هزینه بالایی كه صرف می‌كند؛ انتظار دریافت خدماتی با كیفیت بالا را دارد كه شامل برخورد كاركنان، سرو غذا و نوشابه و داشتن اطاق‌های یا تخت‌های مرتب در صورتی كه خدمات مطلوب به گردشگر ارائه نشود مسافر حتی در سال‌های بعد مقصد سفر خود را به دلیل داشتن خاطره بد از آنجا تغییر می‌دهد.
تعداد محدود هتل‌های همدان كه دارای یك ردیف امكانات مشابه هستند در سال‌های اخیر نتوانسته‌اند مسافران را صددرصد راضی پس از تعطیلات بدرقه كنند.
تعدادی از مسافران اقامتی، در سال‌های گذشته هتل‌های همدان را در سطح استاندارد تلقی نمی‌كردند و معتقد بودند تعداد ستاره‌های هتل‌ها نه تنها در استان همدان؛ بلكه در بیشتر استان‌های كشور وقتی به هتلی داده می‌شود هم سطح با خدمات ارائه شده در هتل نیست.
وقتی نوع خدمات را در هتل‌ها مورد بررسی قرار می‌دهیم به نظر می‌رسد نوك پیكان این انتقادها بیشتر به سمت نیروی انسانی و مدیریت آنها بوده است. در حال حاضر به نظر نمی‌رسد تمام نیروهای مشغول در هتل‌ها دوره‌های آموزشی مرتبط با كار خود را گذرانده باشند؛ بلكه بیشتر آنها پس از دریافت آموزش‌های تجربی در قسمت‌های مختلف هتل مشغول به كار شده‌اند و این مهم یكی از آفت‌هایی است كه صنعت هتلداری را همواره زیر سؤال برده است.
از طرف دیگر وقتی مدیران هتل‌ها را در مورد چگونگی انتخاب نیروهای كار مورد سؤال قرار می‌دهیم به این نكته دست می‌یابید كه به دلیل نبود نیروی متخصص و آموزش ‌دیده مجبور به انتخاب نیروهایی هستند كه تنها آموزش تجربی دیده‌اند.
این در حالی است كه در حال حاضر با توجه به آموزش رشته‌های متعدد مرتبط با جهانگردی و هتلداری در دانشگاه‌های استان، نیروهای تحصیل كرده‌ای در این زمینه وجود دارند كه بر روی مرزهای بیكاری در جا می‌زنند.
به راستی علت انتخاب نشدن این نیروها با مدارك مرتبط چیست؟
یكی از مسئولان مرتبط با هتل‌ها معتقد است: نیروهای تحصیل كرده توان انجام كارهای مرتبط را همچون نیروهای تجربی كار آزموده ندارند. این جمله می‌تواند زنگ خطری باشد برای سیتسم آموزشی هتلداری و جهانگردی در استان، چرا اغلب دانشجویان در این رشته قبل از كسب مدارج عالی از لحاظ كیفیت واقعی كار فارغ‌التحصیل می‌شوند.
چرا حین آموزش رشته‌های مرتبط با صنعت گردشگری، دوره‌های كارورزی واقعی برای دانشجویان مرتبط به اجرا در نمی‌یاید.
پاسخ به این چراها می‌تواند راهكاری باشد برای بالا بردن سطح ارائه خدمات به گردشگران به ویژه در تأسیسات گردشگری و توریستی، در حال حاضر 9 مركز آموزش عالی در مناطق مختلف استان در مقاطع كاردانی و كارشناسی و حتی كارشناسی ارشد در زمینه جهانگردی دانشجو می‌پذیرند و 2 مركز هم به صورت اختصاصی دانشجوی رشته هتلداری را تربیت می‌كند و این مثنوی هفتاد من كاغذ، نتیجه و برون رفت چشم‌گیر و قابل توجهی در زمینه نیروهای كاری در پایان دوره آموزشی ندارد.
این دانشجویان در كنار دریافت مدارك دانشگاهی می‌توانند دوره‌های مرتبط را زیر نظر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بگذرانند، اما در حال حاضر سال‌هاست كه دوره‌های هتلداری در استان برگزار نشده است و شاید یكی از دلایل برگزار نشدن این دوره‌ها این باشد كه هتلداران معتقدند؛ نیروهای مشغول به كار آنها نیازی به آموزش دیدن ندارند و یا اینكه نیروهای متخصص و انگشت شمار استان كه در حال حاضر در كرسی مدیریت تأسیسات اقامتی مشغول هستند، فرصت برگزاری چنین دوره‌هایی را پیدا نكرده‌اند؛ به هر ترتیب همه عوامل دست به دست هم داده‌اند تا نیروهای مرتبط با هتلداری، دوره‌های خاصی را در این زمینه تجربه نكنند.
كوتاه سخن آنكه پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین، قابلیت قرار گرفتن در جایگاهی مطلوب را در صنعت گردشگری ایران داراست، اما این قابلیت مترصد دریافت توجهات و برنامه‌ریزی‌های كارشناسانه‌ای‌ است كه می‌تواند وضعیت كار و ارائه خدمات را در سطح مطلوب‌تری از خود ارائه دهد. اگر چه وضع امکانات رفاهی و قیمت هتل‌ها و امکانات تفریحی در ایران در سطح امروز دنیا نیست، اما می‌توان امیدوار بود كه مدیران متخصص و كارورزیده هتل‌ها و مسئولان مرتبط در بخش آموزش بتوانند دست در دست یكدیگر دهند و با برگزاری دوره‌های آكادمی و كارورزی‌های و برگزاری همایش‌ها و سمینارهای متعدد، جانی دوباره به دوره‌های آموزشی صنعت هلتداری و گردشگری در همدان ببخشند.
كارشناس جهانگردی

http://www.hamedanpayam.com/shownews/specific/15/0x71c18c071a61fca9.html





نوع مطلب :
برچسب ها :


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :