تبلیغات
وبلاگ تخصصی گردشگری - نگاهی به زندگی سید جمال الدین اسد آبادی
 
وبلاگ تخصصی گردشگری
جهان کتابی است که تنها با سفر می توان خواند، مادستان را ، با ما ورق بزنید
درباره وبلاگ


وبلاگ شرکت خدمات گردشگری نیکان مهر مادستان

مدیر وبلاگ : نیکان مهرمادستان
نظرسنجی
نظر شما در رابطه با وبلاگ چیست؟







نگاهی به زندگی سید جمال الدین اسد آبادی
چرچیل سیدجمال را به لندن دعوت می كند و از وجود وی می خواهد بهره برداری سیاسی كند كه موفق نمی شود. سیدجمال بلافاصله از لندن به ایران می آید و بعد از كمتر از یك سال به روسیه می رود و ۲ سال در آنجا زندگی می كند.
نگاهی  به  زندگی  سید جمال  الدین  اسد آبادی

سیدجمال الدین اسدآبادی متولد ۱۲۵۴ ه .ق بود. در پنج سالگی قرآن را آموخت ، در ۱۰ سالگی به قزوین رفت و مشغول تحصیل علوم دینی شد. در ۱۲ سالگی وارد تهران شد و اقامت گزید. با دست مرحوم سید محمد صادق تهرانی معمم شد.

سپس از تهران به بروجرد رفت و سه ماه در نزد دانشمند معروف ، میرزا محمود مجتهد تلمذ كرد. وی با پدرش به زیارت عتبات عالیات رفت . در نجف اشرف به خدمت شیخ مرتضی انصاری رسید و در سن ۱۷ سالگی به دست مبارك ایشان به اجتهاد رسید. سیدجمال با راهنمایی شیخ مرتضی انصاری از نجف به بوشهر و از بوشهر به هندوستان سفر كرد.

در سن ۱۹ سالگی به مكه مشرف می شود، سپس از مكه عازم ایران و به زیارت امام رضا(ع) می رود. از خراسان به كابل می رود و حدود شش سال در كابل زندگی می كند. مجددا به هندوستان می رود و پس از مدت كوتاهی از آنجا اخراج می شود. بعد وارد مصر می شود و در دانشگاه الازهر مصر كرسی تدریس را به عهده می گیرد. در این زمان كشیش معروف مسیحیان مصر به دست سیدجمال مسلمان می شود.

بعد از چهل روز از این واقعه ، دولت مصر او را اخراج می كند ولی پس از ۲ سال مجدداً وارد مصر می شود، در این زمان محمد عبدوه از سیدجمال فقه و فلسفه و حدیث را می آموزد. سیدجمال در مصر وارد حزب معروف فراماسون می شود و پس از مدتی كتابی علیه فراماسونری به نام ماسون می نویسد، حزب فراماسون به وی اتهام كفر می بندد و همین باعث می شود كه سیدجمال مجدداً از مصر اخراج شود.

وی پس از ۹ سال كه در مصر زندگی كرد به جده و مكه می رود. پس از مدت كوتاهی به هندوستان می رود و در سال ۱۳۰۰ ه .ق به امریكا سفر می كند و از آنجا به لندن و از لندن به پاریس می رود. طی سه ماه زبان فرانسه را یاد می گیرد. محمد عبدوه در پاریس به او ملحق می شود و سیدجمال مجله عروهٔالوثقی را منتشر می كند. زبان هایی كه سیدجمال برآنها مسلط بود عبارت بودند از: انگلیسی ، عربی ، فرانسه ، روسی ، تركی و فارسی . در سال ۱۳۰۲ گلادسون صدراعظم انگلیس استعفا می كند و به جای وی چرچیل به صدراعظمی می رسد.

چرچیل سیدجمال را به لندن دعوت می كند و از وجود وی می خواهد بهره برداری سیاسی كند كه موفق نمی شود. سیدجمال بلافاصله از لندن به ایران می آید و بعد از كمتر از یك سال به روسیه می رود و ۲ سال در آنجا زندگی می كند. از روسیه به آلمان می رود. در زمانی كه امتیاز تنباكو منعقد می شود، سیدجمال نامه یی به مرجع تقلید وقت ، مرحوم آیت الله شیرازی می نویسد و جریان انعقاد امتیاز تنباكو را بطور مفصل برای وی تشریح می كند كه منجر به فتوای تحریم توتون و تنباكو می شود. سیدجمال مجدداص از آلمان به ایران می آید و در رابطه با فساد موجود در دربار، سخنرانی می كند و در حرم حضرت عبدالعظیم تحصن می گزیند كه به دستور شاه وقتی كه سیدجمال بیمار بود او را كشان كشان از تحصن خارج و از ایران اخراج می كنند. سپس در تركیه مسموم می شود و در قبرستان ماچكا به خاك سپرده می شود.

سیدجمال كه صاحب اندیشه یی بیدار و آشنا به مسائل روز جامعه و جهان بود ریشه مشكلات و دردهای جامعه اسلامی را به چند دسته تقسیم می كند كه عبارتند از:

۱. استبداد حكام

۲. جهالت و بی خبری مسلمانان و عقب ماندن آنها از علم و تمدن

۳. نفوذ عقاید خرافی در اندیشه مسلمانان و دور افتادن آنها از اسلام نخستین

۴. جدایی و تفرقه بین مسلمانان به عناوین مذهبی و غیرمذهبی

۵. نفوذ استعمار.

سیدجمال در طول عمر ۶۰ ساله خود برای چاره این دردها از همه وسایل ممكن استفاده كرد، مثل مسافرت ها، تماس ها، سخنرانی ها، نشر كتاب و مجله ، تشكیل حزب و حتی ورود به ارتش . نمونه هایی از چاره دردهایی كه سیدجمال ارایه داده است عبارت است :

۱. مبارزه با خودكامگی مستبدان توسط مردم ، با ایمان به اینكه مبارزه سیاسی یك وظیفه شرعی و مذهبی است . در این زمینه خود وی عملاص با مستبدان زمانش درگیری داشت

۲. مجهز شدن به علوم و فنون جدید در هرباب . سید در این زمینه اقدام عملی صورت نداد اما در سخنرانی ها و نوشته هایش ، مردم را بدان ترغیب می كرد

۳. بازگشت به اسلام نخستین و دور ریختن خرافات . از نظر سیدجمال بازگشت به اسلام یعنی بازگشت به قرآن و سنت معتبر و سیره ائمه اطهار(ع)

۴. ایمان و اعتقاد به مكتب به عنوان تنها راه نجات بخش از استبداد داخلی و استعمار خارجی ، سید بخصوص روی توحید اسلامی تاكید داشت و معتقد بود جامعه باید توحید را از روی برهان دلیل و یقین به دست آورد نه از روی تعبد و تقلید و عبادت از روی عادت . سیدجمال به یكی از اندیشمندان زمانش ارنست رونان فرانسوی كه به اسلام تاخته بود و گفته بود كه اسلام ضد علم و عامل انحطاط مسلمین است ، چنان جواب منطقی در مجله عروهٔ الوثقی داد كه ارنست رونان به ملاقات وی رفت . پس از ترك جلسه رونان گفت : سیدجمال در من چنان تاثیری گذاشت كه با این تاثیرپذیریم تصمیم گرفتم موضوع كنفرانسم در دانشگاه سوربن را در رابطه علم با اسلام قرار دهم .

۵. مبارزه با استعمار خارجی اعم از سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی

۶. اتحاد اسلام كه منظور سیدجمال اتحاد مذهبی نبود بلكه اتحاد جبهه یی و سیاسی بود، سیدجمال عامل ایجاد این اتحاد را، علمای دینی می داند

۷. دمیدن روح مبارزه و جهاد در كالبد جامعه اسلامی

۸. مبارزه با خود باختگی در برابر غرب . آرمان های وی عبارت بود از ایجاد وحدت در جامعه اسلامی ، آگاه كردن و عالم كردن مسلمانان به هر نحو ممكن به زمان و تمدن اسلامی و اینكه اسلام حاكم همان اسلام نخستین و جهاد همان جهاد اسلامی است . به علت آنكه سیدجمال بیشتر در حال فعالیت عملی بود، آثار مكتوب به جا مانده از وی انگشت شمار است .

او در هنگام اقامت در هند رساله یی در رد نیچریه (الرد علی الدهریین) و در دفاع از اسلام نگاشت و در آن اصالت طبیعت برپایه مادیت را مورد نقد قرارداد.

سیدجمال در دو اثر معروفش یعنی رساله حقیقت مذهب نیچری و بیان حال نیچریان و پاسخ به ارنست رونان با عنوان «اسلام و علم » دو وظیفه مهم برای خود قایل بود. اول كوشش در رد اتهاماتی دارد كه اسلام را مخالف علم ، تعقل و پیشرفت می داند و دوم كوششی است در مقابل این سوال احتمالی كه اگر اسلام همه شروط و لوازم سعادت انسان را دارد، چرا مسلمانان در جهان امروزی جزو كشورهای پیشرفته نیستند.

سید مسلمانان را مقصر می داند و به همین دلیل به آیه یازدهم از سوره مباركه رعد متوسل می شود كه می گوید: «ان الله لایغیر مابقوم حتی یغیروا با نفسهم » (خداوند دگرگون نمی كند آنچه را كه در قومی است ، مگر زمانی كه افراد آن قوم آنچه در نفس هایشان است دگرگون كنند). میراث سیدجمال الدین اسدآبادی بتدریج در كل جهان اسلام پراكنده شد و هم در تحولات سیاسی و هم در جریان های فكری تاثیری كارساز و گاه تعیین كننده گذاشت .

منبع:aftabir.com





نوع مطلب :
برچسب ها :


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :